Recenze digitálního fotoaparátu DMC-TZ7

9:58 am

DMC-TZ7

Categories:

DMC-TZ7Panasonic Lumix DMC-TZ7 je zbrusu nový kompaktní-ultrazoom, přinášející několik zásadních vylepšení oproti jeho předchůdci, populárnímu modelu Panasonic Lumix DMC-TZ5.

DMC-TZ7 je vybaven optikou s 12-ti násobným přiblížením při ohnisku 25-300mm, tedy širším i delší než měl jeho předchůdce. Počet megapixelů na čipu se zvýšil z 9 na 10 mpx. Technologie Velus Engine IV slibuje zvýšenou citlivost a HD video 720p je zaznamenáváno do nového formátu AVCHD Lite. Právě kvůli video režimu dále přibylo tlačítko pro nahrávání a stereo mikrofon s potlačením vlivu foukajícího větru. Zvuk je vzorkován s frekvencí 48kHz. Nově funkce autofokusu a rozpoznáním a sledováním obličeje funguje také právě při nahrávání videozáběrů. Naproti tomu si Panasonic Lumix DMC-TZ7 zachovává osvědčený systém optické stabilizace a 3 palcový LCD displej s rozlišením 460 tisíc pixelů. Lumix DMC-TZ7 je k dispozici ve stříbrné, černé, hnědé, modré a červené barvě. V českých internetových obchodech je tento model velice populární.

Konstrukce

Designem je DMC-TZ7 velice podobný svému předchůdci. Kupodivu je ještě o něco lehčí a o pár milimetrů hubenější. Jeho rozměry jsou 103.3×59.6×32.8 mm. Je třeba si uvědomit, že Panasonic do něj namontoval 12-ti násobný zoom odpovídající ohnisku 25-300mm (35mm ekv.) Ale i když je přiblížení maximální, objektiv nijak příliš z fotoaparátu nevyčnívá. Pořád vypadá jako normální fotoaparát a prakticky není poznat, ž fotíte objekt v dálce. Panasonic Lumix DMC-TZ7 je konstrukčně dobře zvládnutý fotoaparát s velice kvalitním kovovým tělem. V přední části je dominantní optika na pravé straně, na zadní části je to 3 palcový LCD displej. Jak se v poslední době stává pravidlem, nenajdete ani optický, ani elektronický hledáček. Krokem zpět je absence pogumovaného gripu jaký měla TZ5. Šroub na stativ je oproti předchozímu modelu kovový, což je určitě plus.
Kromě výběru režimů na horní straně najdete přepínač zapnuto/vypnuto, ovládání zoomu a mikrofon pro levý pravý kanál. Přidání speciálního červeného tlačítka pro nahrávání videoklipů lze hodnotit pozitivně. Jak vás určitě napadne, tímto tlačítkem jednoduše spustíte i zastavíte nahrávání. Celý proces je mnohem příjemnější než klasický výběr video režimu a ovládání přes spoušť fotoaparátu jak bývá zvykem. Na zadní straně dále najdete přepínač, kterým volíte mezi prohlížením fotek a focením. Dále je tu tlačítko Q.Menu, přes nějž se vcelku rychle dostanete k většině nastavení jako jsou např.: ISO, rozlišení snímků, vyvážení bílé apod. Ovládání optické stabilizace je sice možné také pouze prostřednictvím tohoto menu, to ale ničemu nevadí, protože naprostou většinu času můžete mít stabilizaci zapnutou, aniž by to něpříznivě ovlivňovalo výdrž baterie.

Optika, čip

25 milimetrové ohnisko poskytuje dostatečně široký úhel pohledu, což využijete hlavně při focení v interiérech. Zvlášť pokud jste zvyklí na fotoaparát začínající na 35 milimetrech budete příjemně překvapeni. I oproti TZ5, s počátečním ohniskem 28 mm, je rozdíl patrný. Velice dobrý systém stabilizace Panasonic Mega OIS zajistí kvalitní použití i při velkých přiblíženích. Díky němu jsou fotografie ostré a světlé. Bez zoomu zacloníte nejméně na 3.3, s 12ti násobným zoomem se minimální hodnota clony posouvá na 4.9. Vzhledem k rozměrům a kompaktnosti fotoaparátu jsou to ale slušná čísla.Fyzické rozlišení čipu TZ7 je ve skutečnosti 12 megapixelů, používá ale pouze 10, aby mohl nabídnout různé poměry stran – 4:3, 3:2 a stále populárnější 16:9.

Displej

Veliký 3 palcový displej je jediný způsob, jako komponovat vaše záběry. Naštěstí se tento displej dobře vyrovná s většinou světelných podmínek. Fotoaparát dokonce světelné podmínky sám sleduje a podle toho dokáže jas displeje upravovat. Jako jiné fotoaparáty značky Panasonic, i Lumix DMC-TZ7 dostal funkci, která výběrem v rychlém menu výrazně zvýší kontrast na displeji a umožní vám fotit s rukama nad hlavou. Rozlišení LCD je pěkných 460 tisíc pixelů. Lumix i pro naprosté začátečníky – ovládání fotoaparátu je co nejjednoduší a intuitivní. Inteligentní automatický režim určujě několik hlavních kritérií pro focení včetné výběru scénického režimu, ISO, detekce obličeje a stabilizace obrazu. Dokáže dokonce zvyšovat expozici v pod-exponovaných částech obrazu a zvyšovat tak dynamický rozsah fotoaparátu. Sám dokáže rozpoznat efekt červených očí a eliminovat ho. Autofokus umí neustále sledovat pohybující předmět a ostřit na něj, aniž byste museli držet namáčknutou spoušť jak to bývá obvyklé u jiných fotoaparátů. Funkce rozpoznávání obličeje si dokáže pamatovat až 6 tváří a vždy je upřednostňuje při ostření i měření expozice.V praxi automatický režim focení funguje velmi dobře. K dispozici je také 5 scénických režimů: Portrét, Krajina, Makro, Noční portrét a Noční scéna.

HD Video

HD videorežim je jednou z hlavních schopnosti DMC-TZ7. Je dokonce rozšířen o funkci ukládání videa do nového formátu AVCHD Lite a některé další funkce, které byste spíš očekávali u digitální videokamery. Lumix DMC-TZ7 dokáže nahrávat 720p video v rozlišení 1280×720 pixelů při 30 nebo 15 snímcích za sekundu ve formátu Motion JPG nebo při 25 snímcích za sekundu ve formátu AVCHD lite. Při použití druhého jmenovaného uložíte na kartu video s téměř dvojnásobnou délkou. Bohužel pro něj v současnosti není k dispozici příliš kvalitní softwarová podpora. Oba formáty jsou ale velkým posuvem oproti klasickému MOV , který dokáže dost rychle zaplnit paměťovou kartu. Panasonic uvádí, že formát AVCHD je ideální pro přehrávání na HDTV přímo z fotoaparátu, zatímco Motion JPG je vhodnější pro PC. Nastavení pro záznam videa jsou nyní v novém dobře koncipovaném a lehce pochopitelném speciálním menu. V průběhu nahrávání lze dokonce použít i zoom v celém ohniskovém rozsahu. Přibližování je ale pomalejší než při fotorežimu. HDMI port vám umožní připojit k DMC-TZ7 HD televizor.

Stabilizace

Stejně jako všechny současné modely Panasonic má i tento fotoaparát systém stabilizace nazvaný Mega OIS. Funguje ve dvou režimech. Režim 1 kompenzuje otřesy celou dobu včetně kompozice obrazu, zatímco v režimu 2 je stabilizace aktivní pouze v okamžiku expozice. Pokud si nejste jisti, který použít, je tu i auto režim. Spuštěný OIS systém se výrazně negativně neprojeví ani na výdrži baterií. Pomocí dodávané Li-on baterie s ním pořídíte kolem 300 snímků.

Citlivost ISO

Při velkých otřesech fotoaparátu lze zvýšit citlivost ISO až do hodnoty 6400 a umožnit tak větší rychlosti závěrky nebo eliminace nutnosti použití blesku. To se samozřejmě projeví rostoucí hodnotou šumu, proto je třeba citlivost nastavovat rozumně. Program Inteligentní ISO mód nastavuje citlivost při špatných světelných podmínkách sám. Fotoaparát nastavuje odpovídající hodnoty podle režimu focení. Pokud tedy fotíte dítě v interiéru, DMT-TZ7 automaticky zvyšuje ISO a rychlost závěrky, aby se zabránilo rozmazání v důsledku pohybu dítěte. V praxi systém funguje vcelku dobře. Plus má tento režim i za to, že lze omezit maximální hodnotu citlivosti ISO.

Menu

Hlavní menu fotoaparátu je lehce přístupné pomocí tlačítka Menu/Set. Na zadní straně také najdete tlačítko Q.Menu, které umožňuje přístup k nejpoužívanějším volbám. Vzhledem k velikosti displeje jsou ikony velice dobře čitelné. Celkově je menu intuitivní a hravě ho zvládnete. Prohlížení uloženýh snímků je dostatečně komfortní. V náhledu jich lze na LCD vidět až 30, zoomovat až do přiblížení 16x, zobrazovat prezentaci, mazat, chránit proti mazání, otáčet obraz apod. Obrázky lze také řadit do kategorií, měnit poměr stran, přidávat text, zvukovou poznámku,… Tlačítkem Display zobrazíte podrobné informace u každého snímku.

Rychlost

Panasonic Lumix DMC-TZ7 dokáže pořizovat snímky zhruba 2 sekundy po zapnutí. Posuv z nejširšího na nejkratší ohnisko trvá asi 4 sekundy. V dobře osvětleném prostoru zaostří velice rychle, o něco déle mu to trvá při horších podmínkách. Celkově rychlostně odpovídá jiným fotoaparátům této kategorie. Při focení sekvence bohužel zvládne maximálně 5 snímků s frekvencí 2,3 snímeků za sekundu ve standardním režimu.

Kvalita fotek

Panasonic Lumix DMC-TZ7 produkuje velice dobré snímky. Při ISO 100 a 200 byste šum jen těžko hledali, snímky na ISO 400 jsou pořád pěkné. Šum a změkčování jemných detaiklů se začíná projevovat při ISO 800. Režim s ISO 1600 je ještě použitelný pro snímky, které budete publikovat například na webu v nižším rozlišení. Vyšší hodnoty jsou spíš pro nouzové použití.Chromatická aberace se vyskytuje pouze při vyšších kontrastech. Vestavěný blesk funguje v interiérech také velice dobře. Makro vám umožní přiblížit se k objektu až na 3 centimetry. Vašim fotografiím určitě na kvalitě přidá i již zmiňovaný systém stabilizace.

Závěrem

Panasonic Lumix DMC-TZ7 navazuje tam kde TZ5 skončil. Je stejně jednoduchý na použití, vybaven kvalitním stabilizátorem a hlavně přináší širší a delší ohniska. Doporučit ho lze lidem, kteří hledají kvalitní fotoaparát pro jednoduché „cvakání“ skvělých fotek a využijí i podporu HD videa. Kvalitní videokameru sice nenahradí, ale nepochybně umí doposud nejlepší HD videa jaké může kompakt nabídnout. Jeho velkým triumfem je optika s velkým rozsahem. Celkově lze hodnotit fotoaparát jako výborný s cenou odpovídající tomu co dokáže. Určitě je to jeden z TOP cestovních ulrazoom